Enrichment – zvířata v pohodě
Novinky v Zoo Praha, to nejsou jen nové přírůstky, ale také neustálé hledání nových způsobů, jak zvířatům zpestřit prostředí, vyplnit volný čas a stimulovat jejich přirozené chování – fyzickou i mentální aktivitu. K tomu slouží tzv. enrichment. Pražská zoo jej zvolila jako ústřední komunikační téma letošního roku, které se promítne do programu v areálu i do outdoorové reklamy.
„Pro celkovou pohodu zvířat je enrichment velmi důležitý, mnohdy zásadní. Pro některé druhy může být dostačujícím enrichmentem již samotná existence sociální skupiny; jindy pomůže vizuální kontakt se zvířaty v sousedství či přítomnost návštěvníků. Řada jedinců však uvítá větší míru rozptýlení a podnětů, a právě na ty se soustředíme nejvíce,“ vysvětlila Markéta Lavická, specialistka na pohodu zvířat a enrichment.
„Například ledním medvědům obohacujeme prostředí historického medvědince nejen tvorbou umělého sněhu, nabízením různých hraček a zamrazováním potravy do ledu, ale také předkládáním pachů, které medvědy aktivizují. V projektovaném novém areálu pro medvědy pak k obohacení prostředí zvažujeme i instalaci různých technologických prvků, včetně ‚torpéda‘ pro simulaci pohybu plovoucí potravy,“ doplnil kurátor savců Pavel Brandl.
Zjednodušeně řečeno – chovatelé v Zoo Praha neustále přemýšlejí, jakými způsoby své svěřence „zabavit“, neboť i zvířata, a to nejen ta mladá, si ráda hrají, objevují a zkoumají. Od března do října se o tom bude možné přesvědčit také prostřednictvím nové kampaně ZVÍŘATA V POHODĚ.
„Role zoologické zahrady je i veřejností stále více chápána jako oáza pro zvířata a ohrožené druhy než zábavní park pro lidi. Pražská zoo dokáže skvěle skloubit zájem zvířat a atraktivitu zahrady pro návštěvníky, bez kterých se neobejde. A i tento projekt je jedním z důvodů, proč máme v metropoli jednu z nejlepších zoo světa,“ okomentoval kampaň náměstek primátora hl. m. Prahy pro životní prostředí Petr Hlubuček.
Jaké konkrétní postupy pražská zoo používá, bude jasně patrné z billboardů, citylightů, sociálních sítí a samozřejmě přímo v areálu zoo. Stejně jako loni při kampani VZÁCNÍ A JEDINEČNÍ bude mít i ta letošní silný edukativní přesah se zacílením na základní a střední školy.
„Pro každý měsíc jsme zvolili jedno ústřední téma, kterému uzpůsobíme také program v areálu. Návštěvníci se tak dozvědí a uvidí třeba to, jak si zvířata užívají vodní radovánky, co všechno jim lze připravit z požárních hadic věnovaných dobrovolnými hasiči z Kolovrat a Lochkova či jak lze enrichmentem podpořit péči o zvířecí tělo,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek.
Výrobu některých enrichmentových prvků si návštěvníci budou moci dokonce sami vyzkoušet na víkendových workshopech, na něž navážou tematické přednášky.
Enrichment se dá zjednodušeně rozdělit do několika skupin, které se však navzájem prolínají:
Potravní
Jedná se asi o nejčastější a nejoblíbenější způsob enrichmentu, neboť i zvířata ve volnosti tráví většinu dne sháněním a zpracováváním potravy. Jeho příprava navíc nemusí být nijak složitá; stačí na-příklad nakrájet běžně podávané krmivo na drobné kousky a rozházet je po expozici, nebo naopak začít podávat vcelku to, co dříve bývalo snadno dostupné v misce. Potravu také mohou chovatelé schovat do různých úkrytů (třeba do dřevěných špalků s vyvrtanými otvory, do potravních hlavolamů či piñat – figurín zvířat), zavěsit do výšky, natřít ve formě pasty na různé objekty v expozici nebo zamrazit v ledu (zmrzliny). Důležitým bodem po-travního enrichmentu je i občasná obměna časového rozvrhu krmení.
Smyslový
Smyslové vnímání zvířat se od lidského v mnoha ohledech liší. My bychom v obývacím pokoji pachové stopy vytvořené z krve, moči nebo trusu rozhodně neocenili, pro mnohá zvířata se však jedná o vítané zpestření a možnost uplatnit svůj vynikající čich. Pro pachový enrichment se ale využívají i pro nás příjemnější vůně, například aromatické oleje z různých druhů bylin. Hmatové vjemy lze umocnit rozmístěním kartáčů a jiných masážních prvků po expozici, aby se o ně zvířata mohla třít a drbat. Opomenut nesmí být ani zrak a sluch.
Environmentální
Velký význam má pro-myšlený a strukturovaný prostor expozice umožňující nejenom dostatečnou pohybovou aktivitu, ale i možnost úkrytu a nerušeného odpočinku. Důležitá je obměna vybavení. Může se jednat o doplnění lan nebo kmenů pro šplhání, vodních prvků pro plavání a ochlazení, změny substrátů nebo dosadby zeleně.
Poskytování „hraček“
Expozice je třeba pravidelně doplňovat o „neokoukané“ předměty, se kterými zvířata mohou nějakým způsobem interagovat a manipulovat, ať už tlapami, kopyty, rohy nebo celým tělem. Často se jedná o „hračky“, které sice nemají přírodní původ, ale u zvířat vyvolávají různé prvky přirozeného chování. Příkladem mohou být míče, barely, papírové krabice, uzle z provazů nebo prolézačky vyrobené z požárních hadic. Z přírodních materiálů pro výrobu enrichmentu dobře poslouží tykve, kokosové ořechy, borové šišky nebo vrbové proutí.
ZOOPRAHA.CZ
Zvířata a expozice
- Lexikon zvířat
- Pomáháme jim přežít
- Kam v zoo
- Expozice mimo areál zoo
- Zoo v číslech
- Zvířecí osobnosti
- Zvířata se učí
Multimédia
Kontakt
- Zoologická zahrada hl. m. Prahy
U Trojského zámku 120/3
171 00 Praha 7
Tel.: +420 296 112 230
Datová schránka ID: es6fem5
e-mail: pr@zoopraha.cz
Press
Partneři Zoo Praha
Ostatní