Domácí štěstí
Miroslav Bobek | 30. 12. 2013
Tygr. Jelen. Slon. A s nimi další zvířata či lidské postavy, květiny i stromy, pestré ornamenty. A samozřejmě nadpřirozené bytosti, podivné chiméry složené dílem ze zvířat, dílem z lidí.
Na malbách v opevněném buddhistickém klášteře Rimpung Dzong v Bhútánu jsem se snažil identifikovat co nejvíc živočichů – stejně jako předtím na zdech domů v údolí pod klášterem. Domovní fauna byla ovšem od té klášterní velmi odlišná. Především v ní chyběly mýtické postavy tibetského buddhismu, ale naopak velmi hojně byli zastoupeni draci. Nikoli náhodou: Bhútán je přece „zemí dračích lidí“.
Jistě, chápu, že u nás málokoho zajímá, jaká zvířata a jací nadpřirození tvorové jsou namalovaní na klášterních stěnách či domovních zdech v dalekém, uprostřed velehor ztraceném Bhútánu, a že sotvakoho zaujmou legendy o tom, jak z Tibetu přiletěl na hřbetě tygřice Guru Rinpoche a zavedl v zemi buddhismus…
Vlastně by to ani nebylo téma pro sloupek – kdyby se malby na zdech domů v Bhútánu nevyskytovaly stejně běžně jako ornamenty na vinných sklípcích pod Pálavou a kdyby se v nich kromě výše uvedených motivů velmi hojně neobjevoval ještě jeden, který jsem si prozatím netroufnul zmínit.
Bývá namalován ve značné velikosti a má stejný význam, jaký mívali roztomilí andílci, jejichž obrázky visívaly v našich krajích nade dveřmi do světnice. Podobně jako u nás tito baculatí andílci, v Bhútánu je ochranitelem domácího štěstí - falus v okamžiku vyvrcholení.
Psáno pro Deníky VLP
Tak prý pravlci – známí ze seriálu Hra o trůny jako zlovlci – mohou „po deseti tisíci letech opět výt na Měsíc“. Tato interpretace experimentu americké společnosti Colossal Biosciences je ale velmi zavádějící a svádí k...