Sloupek se smutným koncem
Miroslav Bobek | 10. 02. 2014
Jocelyne, pracovník našeho kamerunského projektu Toulavý autobus, mě požádal o služební motocykl. Vzhledem k tomu, že šlo o investici s návratností šest měsíců, souhlasil jsem. Přesto byl v celé věci jeden háček.
Už když jsme loni pořizovali do Kamerunu malý autobus Toyota Coaster, mrzelo mě, že jsme nemohli dovézt vozidlo české výroby. Aby ne, když jsem vyrostl v Mnichově Hradišti a můj táta pracoval v LIAZu …
Vždycky mi ve světě udělalo radost, když jsem viděl české strojírenské výrobky. Třeba tatry v Senegalu, zetor v Kongu nebo jawy v Turecku. Bohužel, konžský zetor jsem zastihl už zcela rezavý a vzpomínka na české motocykly v Turecku je stará skoro čtvrt století.
V Kamerunu jsem letos nespatřil jedinou věc vyrobenou v České republice, dokonce už ani škodovku ne. A představa, jak za české peníze pro český projekt kupuji motocykl asijské provenience, mi byla proti mysli. Jenže co zbývalo, v Yaoundé jsme vyrazili do ulice s prodejnami motocyklů.
Jedna značka tam střídala druhou. Haojue, Lifan, Booma, QLink, Senke. Především čínské stroje, které vytlačily už i proslulé japonské značky. Nakonec jsme koupili motocykl QLink dovezený z Nigérie…
Bylo mi smutno. Sláva českých inženýrů a dělníků, celého našeho vyspělého průmyslu, zmizela v nenávratnu. Avšak podnikaví Češi nevymřeli. Jak jsem se dozvěděl, snaží se teď v Kamerunu zavést – hrací automaty.
Psáno pro Deníky VLP
Tak prý pravlci – známí ze seriálu Hra o trůny jako zlovlci – mohou „po deseti tisíci letech opět výt na Měsíc“. Tato interpretace experimentu americké společnosti Colossal Biosciences je ale velmi zavádějící a svádí k...