Dětská tramvajka dnes znovu vyjíždí!
Po náročné rekonstrukci se v naší zoologické zahradě dnes v 11 hodin znovu rozjede dětská tramvajka. Ano, slavná tramvajka s číslem 11, která si získala srdce několika generací dětských návštěvníků, se vrací!
Dětskou tramvajku postavil pro provoz v Zoo Praha před 45 lety – roku 1976 – pan Vratislav Paldus. Jak se uvádí ve znaleckém posudku, který jsme si loni nechali vypracovat, šlo „o domácí výrobu dle vlastního projektu“, přičemž pan Paldus používal „dílů dostupných na trhu v r. 1976“. Například kolečka trojvozové soupravy pocházela z důlních vozíků – což při nynější rekonstrukci představovalo značný problém. Původní kola již nešlo opravit, důlní vozíky jsou dávno ty tam, a proto nezbylo, než nechat složitě vyrobit kola zbrusu nová.
V době vzniku tramvajky bydleli Paldusovi na trase tramvajové linky 11. Ta mívala konečnou na stanici Divoká Šárka. Právě z tohoto důvodu pan Paldus svou dětskou tramvajku označil číslem linky 11 a cílovou stanicí Liboc, Divoká Šárka. Někdy se sice uvádí, že Divoká Šárka byla odkazem na jedno z prvních zvířat Zoo Praha, lvici Šárku, ale v tomto případě je přání otcem myšlenky…
Realitě ovšem dětská tramvajka odpovídá i v jiném, podstatnějším ohledu. Znalci v její trojvozové soupravě snadno rozpoznávají dvounápravový motorový vůz, který od začátku minulého století až do počátku 30. let vyráběly pražské Ringhofferovy závody, a dva dvounápravové vlečné vozy, jimž se říkalo „plecháče“ a v letech 1924 až 1931 je vyráběli jednak u Ringhoffera v Praze, jednak v Továrně na vozy v Kolíně. Dá se říci, že v roce 1976 pan Paldus svou dětskou tramvajkou připomněl teprve nedávno uzavřenou kapitolu z historie pražské hromadné dopravy: poslední tramvajové soupravy sestávající z „ringhoffera“ a „plecháčů“ přestaly jezdit na podzim roku 1973 a veškeré dvounápravové tramvaje byly z běžného provozu definitivně vyřazeny 8. května 1974, den před zprovozněním metra.
Co naopak skutečnosti neodpovídalo, bylo očíslování jednotlivých vozů. To se ale ode dneška mění. Vozy dětské tramvajky dostaly stejná čísla jako souprava, která bude speciálně dnes – rovněž od 11 hodin – jezdit na historické lince 41 od Planetária do centra Prahy a zpět. Tato vzácná tramvajová souprava sestává z motorového vozu č. 2172, který byl roku 1929 vyroben v Ringhofferových závodech, a z vlečných „plecháčů“ č. 1200 a 1201, jež vznikly roku 1930 v Kolíně (a z toho důvodu se jim také říká „kolíňáky“).
Myslím, že pan Paldus by rekonstrukci tramvajky a snad i nové očíslování jejích vozů ocenil. Bohužel již není mezi námi. První jízdu obnovené tramvajky však vypraví jeho manželka paní Jaroslava Paldusová – stejně jako to dělala u tisícovek jízd v uplynulých desetiletích.
A mimochodem: jízdenky z dětské tramvajky dnes platí i pro historickou linku 41 a naopak.
ZOOPRAHA.CZ
Zvířata a expozice
- Lexikon zvířat
- Pomáháme jim přežít
- Kam v zoo
- Expozice mimo areál zoo
- Zoo v číslech
- Zvířecí osobnosti
- Zvířata se učí
Multimédia
Kontakt
- Zoologická zahrada hl. m. Prahy
U Trojského zámku 120/3
171 00 Praha 7
Tel.: +420 296 112 230
Datová schránka ID: es6fem5
e-mail: pr@zoopraha.cz
Press
Partneři Zoo Praha
Ostatní